top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAlfi Eliyahu Shauly

תם עידן הפרינט: חיזוק הצוואה בתיעוד וידאו

אלפי אליהו שאולי, עורך דין ומגשר alfilaw.co.il

מומחה בדיני משפחה ותחום העזבונות

מוסמך עריכת יפוי כוח מתמשך מטעם האפטרופוס הכללי של משרד המשפטים




מסתבר שצוואה כתובה בעידן אינטרנטי ותזזיתי היא דבר שלא תמיד מספיק. צד שמרגיש מקופח טוען, בצדק או שלא בצדק, כנגד פגמים בצוואה. זאת כדי לבטל אותה. הפגמים יכולים להיות טכניים ויכולים להיות מהותיים.

עיקר הפגמים המהותיים מתמקד בטענות לאי כשירות משפטית בעת עריכת הצוואה: בשל תלות במי שנהנה ממנה,
בשל מצב נפשי שיכול להשפיע, ובאופן כללי נסיבות המשפיעות באופן לא הוגן ולא נכון ומשנות את רצונו האמיתי של הנפטר.

כאן נכנסת הצוואה המצולמת שנותנת מענה בהדיפת טענות עתידיות אפשריות להתנגדות ופסילת הצוואה.
צוואה מצולמת הינה צוואה המוכרת בפסיקה כבעלת יכולת לשפוך אור על רצון המצווה ולא פעם דנו בתי המשפט בנחיצות למסד את הצוואה המצולמת בחוק הירושה, למשל בפסיקת בית המשפט העליון מידי כב' השופטת דורית ביניש בתיק ע"א 6198/95 יעקב ואח' נ' בראשי, שכן צוואה מצולמת אינה יכולה לעמוד לבדה ללא צוואה כדין בבסיסה, בהתאם לחוק הירושה.

צילום וידאו הוא התיעוד הכי אותנטי המקשה לערער על הדברים שרואים ונאמרים בו. אדם סביר מבחין - האם מדובר במצווה שיודע על מה הוא מדבר, שהוא צלול בדעתו עירני וכו'. המוריש מיישר מבט ליורשיו ולקרוביו, מדבר אל המצלמה ומסביר את הרציונל שבצוואתו.
לעיתים המוריש מגלה דברים שטרם ידעו היורשים ומציג את התמונה המלאה מבחינתו. משפטים שמנמקים את חלוקת הרכוש. הצוואה המצולמת הופכת את צוואת המוריש לברורה יותר. מעבר לעניין המשפטי, מדובר בראייה ההופכת להיות לזיכרון חזק וממשי לקרובי המצווה. זה המקום לציין שצוואה היא לעיתים הרבה מעבר להעברת רכוש.
היא המקום להעביר מסרים לדור הבא, להנחות כיצד לפעול, ומי יטפל בקרובים לו.

לאחרונה אף פרסם משרד המשפטים תזכיר חוק לתיקון חוק הירושה (התשפ"א-2021) לפיו צוואה מצולמת תקבל עיגון מלא ומפורש בחוק כיאה לרוח הזמן, במסגרת הצעה לתיקון והוספה של סעיפים 18(1), 20-21, ו-24(1) לחוק הירושה-התשכ"ה 1965, כפי שדברי ההסבר לתיקון מדגישים:
"במקרים רבים תוכל צוואה חזותית לשפר את הבחינה האובייקטיבית באשר לאמיתות הצוואה וגמירות דעתו של המצווה. האפשרות לחזות במצווה כשהוא אומר את דבר צוואתו, יכולה לשמש כעזר לבוחן הצוואה, יותר מאשר מסמך כתוב בלבד (ודאי יותר מאשר צוואה בכתב יד)."

צוואה מתועדת בוידאו במשרד עורכי דין אלפי אליהו שאולי:

· צוואה כתובה בפני שני עורכי דין.

· תיעוד בסרטון של מעמד החתימה על הצוואה לרבות הקראתה.

· פגישת יעוץ מקדימה לזיהוי ומענה לצרכי הלקוח.

· תצהיר נפרד של עורך דין, עורך הצוואה, בעניין החתימה על הצוואה.

· הפקדת עותק של הצוואה בכספת במשרד עורכי הדין.

· 4 עותקי מקור לצוואה.

· הפקדת הצוואה הכתובה במשרד הרשם לענייני ירושה היא אישית ויכולה להיעשות רק על-ידי המוריש. השירות כולל ליווי והנחיות ללקוח בדבר הפקדת הצוואה.


bottom of page