top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAlfi Eliyahu Shauly

לא עשו עמכם חסד: 4 נורות אדומות שמהוות שיקול משמעותי להתנגד לצוואה

עודכן: 2 בנוב׳ 2023



אלפי אליהו שאולי, עורך דין ומגשר alfilaw.co.il


מומחה בדיני משפחה ותחום העזבונות

מוסמך עריכת יפוי כוח מתמשך מטעם האפטרופוס הכללי של משרד המשפטים







מאמר זה נועד להדריך לקוחות ולהציג את הנוף המשפטי המורכב סביב כשירותן של צוואות, במקרה בו מלווה אותם תחושה של קיפוח בצוואה כלפיהם. נקודות אלו מהוות שיקול מרכזי להתנגדות לתוקפה וכשירותה של הצוואה.


כלל 1: ספק בכשירותו הנפשית של עורך הצוואה:

אחת הסיבות העיקריות להתנגד לצוואה היא כאשר יש ספקות לגבי יכולתו או כשירותו הנפשית של המוריש בעת עריכת הצוואה.

עורך הצוואה (המוריש) חייב היה להבין את משמעות צוואתו, להבין ולהכיר את אופי הנכסים שלו, להבין את ההשלכות של ההחלטות שקבע ולהפגין הליך חשיבה רציונלי מכיוונו בעת כתיבת צוואתו. במקרה בו ישנן ראיות המצביעות על כך שהמוריש היה חסר כשירות מספקת, באמצעות מסמכים רפואיים או עדים ועדויות נוספות -לדוגמא, ייתכן שיהיה מקום לערער על הצוואה.


כלל 2: השפעה בלתי הוגנת:

סיבה נוספת לפסילת צוואתו של מוריש היא מצב בו עורך הצוואה, קרי המוריש, הושפע שלא כדין או נכפה לקבל החלטות שאינן משקפות את כוונתו האמיתית.

גורמים כמו בידוד (פזי או חברתי), תלות או מערכת יחסים קרובה בין המוריש לנהנה מהצוואה באופן לא פרופורציונלי יכולה לעורר חשד להשפעה בלתי הוגנת. יש לבחון את הנסיבות סביב קיום הצוואה ולאסוף ראיות לתמיכה בהתנגדות. כך לדוגמא, תחזק את ההתנגדות הצהרות עדים או עסקאות פיננסיות המצביעות על מניפולציה ממנה הושפע המוריש.


כלל 3: הונאה וזיוף:

עניין מרכזי נוסף בהתנגדות לצוואות הוא כאשר עולה חשד כי הצוואה זויפה או כי היא כרוכה במרמה. הדבר יכול לכלול מצבים שבהם חתימת המוריש זויפה או שהצוואה שונתה במרמה. ההתנגדות שתישמע בבית המשפט לענייני משפחה תטען לאי אותנטיות של המסמך. במקרים רבים יהיה צורך להשוות חתימות ולהתייעץ עם מומחי כתב יד, גרפולוגים הנמנים ומוכרים כמומחים על ידי בית המשפט. כל ראיה למרמה או זיוף צריכה להיות מוצגת לבית המשפט כחלק מההתנגדות, והכל כדי להוכיח כי קיים פער בין הצוואה המזויפת לבין כוונותו האמיתית של המוריש.


כלל 4: ביצוע ושגיאות פרוצדורליות:

יש לבחון ולזהות כל שגיאה פרוצדורלית בצוואה שעלולה להפוך אותה לפסולה. יש להקפיד על פורמליות משפטיות, כגון נוכחות עדים בצוואה מסוג צוואת עדים, אישור חתימות נוטריוני על כל כלליו בצוואה נוטריונית, ועוד כללים משפטיים המעמידים את הצוואה כמחייבת מבחינה משפטית. יש לזכור שעל חלק מהכללים הטכניים בתי המשפט יעדיפו להתגבר, כאשר יגיעו למסקנה כי תוכן הצוואה נכון ומשרת את רצונו האמיתי של המוריש, למרות זאת ישנם פגמים פרוצדורליים שעשויים להוות עילה להתנגדות ויפסלו את הצוואה.

bottom of page