top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAlfi Eliyahu Shauly

חבל הצלה: עולה הסיכוי להצלחת גישור בזמן מלחמה


אלפי אליהו שאולי, עורך דין ומגשר alfilaw.co.il


מומחה בדיני משפחה ותחום העזבונות

מוסמך עריכת יפוי כוח מתמשך מטעם האפטרופוס הכללי של משרד המשפטים



בזמנים של מצוקה יוצאת דופן, כמו אסונות או מלחמות, שמירה על שלום ויציבות הופכת לחשיבות עליונה.

בעוד שעימותים בין מדינות או קהילות מתעצמות כנראה בתקופות כאלה, יהיה חכם שלא להתעלם מהמשמעות של פתרון סכסוכים בתוך מעגלים אינטימיים יותר, כמו בין בני זוג. בעת שכזאת מתגלה הגישור ככלי רב עוצמה, המסוגל להגדיל הבנה, אמפתיה, ובסופו של דבר, להגיע להסכמות מוצלחות גם בעיצומה של דאגה לאומית כבדה.


גישור, סוג של יישוב סכסוך אלטרנטיבי, כרוך בהתערבות של צד שלישי ניטרלי, המכונה מגשר, המאפשר תקשורת ומשא ומתן בין צדדים מתנגשים. הצורך להגיע לפתרון בסכסוכי גירושין או משפחה, הופך את כלי הגישור לרלוונטי ומוצלח במיוחד על רקע אסונות או מלחמות.


אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של הגישור הוא הדגש שלו על יצירת שיתוף פעולה במקום קידום גישות יריבות. בעת משבר, המתחים גבוהים, וזה יכול להיות מאתגר עבור בני זוג למצוא מכנה משותף בתוך הכאוס. על ידי עיסוק בגישור, לזוגות יש הזדמנות לשבת יחד, בהדרכת מגשר, להביע את חששותיהם, פחדיהם וצרכיהם בסביבה מבוקרת ומכבדת. תפקידו של המגשר הוא לקדם תקשורת אפקטיבית, להבטיח ששני הצדדים נשמעים ומובנים, ללא שיפוטיות או משוא פנים. דיאלוג פתוח זה מטפח אמפתיה, ומאפשר לבני זוג לראות את המצב מנקודת מבטו של זה, גם כשהם מתמודדים עם אתגרים חיצוניים.


יתרון נוסף של גישור בעת אסון או מלחמה הוא ההתמקדות שלו ביצירת הסכמים מועילים הדדיים. בניגוד להליכים משפטיים מסורתיים, אשר לרוב מביאים לתוצאה של מנצח לוקח הכל, או תוצאה אחרת שלעיתים לא נוחה לשני הצדדים, הגישור מעודד בני זוג למצוא פתרונות יצירתיים העונים על הצרכים והנסיבות הייחודיים של שני הצדדים.


בתקופות משבר, גמישות וכושר הסתגלות חיוניים להישרדות, והגישור מאפשר לבני זוג לבחון אפשרויות שונות, לעשות סיעור מוחות על חלופות ובסופו של דבר להגיע להסכמות שיכולות להביא את המחלוקת ביניהם לפרופרציה בזמן שמסביב יש אתגרים הקשורים לשאלת הקיום הלאומית. על ידי מעורבות בתהליך המקדם שיתוף פעולה, זוגות יכולים לגבש הסכם שלא רק פותר את המחלוקות המיידיות ביניהם אלא גם מחזק את הקשר והחוסן שלהם בזמנים קשים.


בעת מלחמה חשוב גם לצמצם את ההוצאות הכלכליות שניתן להימנע מהן. גישור מציע אלטרנטיבה חסכונית בעוד הליך משפטי יכולה להיות מושך במיוח, מה גם שבעת מלחמה בתי המשפט לא מקיימים דיונים שבשגרה והדבר רק יאריך את משך ההמתנה של הצדדים להתקדם ולהגיע לפתרון בבית המשפט או בית הדין הרבני.


יתרון נוסף והוא החשוב ביותר, שיכול להוות שיקול מרכזי לפנות לדרך הגישור בעת ערך החיים ואיכותם עומד בראש סדר העדיפות הלאומי של המדינה כולה, הוא כי הליכים משפטיים מסורתיים יכולים להיות ארוכים, יקרים וסוחטים רגשית עבור כל הצדדים המעורבים. לעומת זאת, הגישור מספק גישה יעילה המתמקדת בפתרון קונפליקטים במהירות וביעילות.


bottom of page