top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAlfi Eliyahu Shauly

יפוי כוח מתמשך: להזדקן בשקט

עודכן: 26 באוק׳ 2023

כלי משפטי חדש יחסית של משרד המשפטים בשם "יפוי כוח מתמשך" פוסח מעל בתי המשפט ומאפשר לתכנן מראש את עתידכם עת תיפגע יכולתכם לקבל החלטות. הכנת המסמך מתבצעת רק על ידי עורך דין המוסמך לזה.


אלפי אליהו שאולי, עורך דין ומגשר alfilaw.co.il

מוסמך עריכת יפוי כוח מתמשך מטעם האפטרופוס הכללי של משרד המשפטים




ייפוי-הכוח מתמשך, ובשמו העממי "צוואה בחיים", נועד לתת מענה למצב בו בן משפחה מאבד את יכולתו לדאוג לעצמו. עניין שכזה עלול להיגרם בכל גיל עקב תאונה, עקב מחלה ושכיח במיוחד עם הופעת דמנציה מתקדמת בעת זקנה.

באין יפוי כוח מתמשך, קרובי משפחתו של אדם מתחילים לנהל מאבק משפטי ביניהם סביב השאלה מי ימונה כאפטרופוס עבורו. לעמדתו ורצונו האדם (ההופך לחסוי) בשלב זה כבר אין משקל ממשי, וכל ההליך יוצא משליטתו לחלוטין.


בעזרת ייפוי-כוח מתמשך, אותו אדם יכול לדאוג, מבעוד מועד, למצב עתידי שבו יאבד את כשירותו המשפטית, ולקבוע מראש מי יכנס בנעליו. כחלק מהמסמך ייתן האדם הממנה הנחיות בנושאים שונים וביניהם: בנושאיו הרכושיים, בנושאים אישיים ובנושאים רפואיים ונפשיים.


כך לדוגמא, במסמך שכזה יבחר האדם הממנה את זהות האנשים שיהיו מורשי החתימה בענייני רכושו, להתיר פעולות מעל ערך מסוים בחתימה מיופה כוח נוסף, לקבוע אם יעתיק מקום מגוריו עת יהיה סיעודי לבית דיור מוגן או שמא ישאר בביתו ולמעשה לרדת לכל פרט ופרט באשר לתכנון עתידו.

מיופה הכוח יהיה הזרוע הארוכה של זה שמינה אותו, ולפי ההנחיות שקבע עבורו, ויפעיל את שיקול דעתו. בתחום הרפואי מיופה כוח שניתנה לו הסמכות, יפעל לטובת הממנה ויחליט אם לבצע כל פרוצדורה רפואית המצריכה הסכמת המטופל, דוגמת, ניתוח לכריתת רגל או קטרקט. מיופה הכוח ישקול את מכלול הסיכונים והכדאיות הכרוכים בכך.

למעשה המנגנון דומה לצוואה, אלא שמועד כניסת הצוואה לתוקף הינו בשעת לכתו של המצווה לעולמו. לעומת זאת, יפוי כוח מתמשך נכנס בדרך כלל לתוקף עם חוו"ד דעת רפואית המצביעה כי יכולת המצווה לקבל החלטות בגפו נפגעה והוא עצמו בחיים.

יתרונו העיקרי של ההליך - עקיפת הצורך בפנייה לבית המשפט בבוא היום. בתי המשפט הינם גוף קר ובירוקרטי.

מעבר לעובדה כי ההליך שם יהיה יקר יותר, צפוי כי התנהלות שם תביא לקרעים של ממש בתא המשפחתי וכשברקע סיטואציה קשה שנכפתה עליהם עם ההחמרה במצבו של קרוב משפחתם.

בתחום הצוואות לא פעם קמה התנגדות מכיוון כזה או אחר באשר לכשרות הצוואה. לכן, ועל מנת שלא יהיו מקרים בהם מנוצלת תמימות באצטלה של "אכפתיות" חסרת תום לב, דאג המחוקק למגבלות לא פשוטות על הכנת ייפוי-כוח מתמשך: ניתן להכינו רק אצל עורך דין שעבר הסמכה מיוחדת בנושא זה; נדרש קיום מפגשים בין הממנה לעורך דין ובין מיופה-הכוח ועורך הדין; קיימות דרישות טכניות למילוי טפסים אלקטרוניים, שהגישה אליהם מוגבלת לציבור הרחב; ולבסוף נדרשת גם הפקדה פיזית של ייפוי-הכוח אצל האפוטרופוס הכללי במחוז.

bottom of page