top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAlfi Eliyahu Shauly

התחלתם הליך גירושין? התגרשתם? הכינו צוואה

עודכן: 9 בספט׳ 2021

שינוי סטטוס אומנם יכול להקל עליכם בעודכם בחיים, אך עלול לייצר קטסטרופה של ממש אם חלילה וחס תלכו לעולמכם ללא צוואה. ההסבר בגוף הכתבה


אלפי אליהו שאולי, עורך דין ומגשר alfilaw.co.il

האסוציאציה הראשונית שעולה בראשנו כשמדברים על צוואה היא גבר או אישה מבוגרים הכותבים מול עורך דינם מסמך המורה כיצד הם מחלקים את רכושם. בפועל, לקבוצות רבות יותר באוכלוסייה ישנו צורך חשוב לא פחות בהכנתה של צוואה. הפעם ברצוני להתמקד בחשיבותה של צוואה לגרושים, לגרושות, לכאלו המצויים בהליכי גירושין.

קבוצות נוספות שחשוב באופן מיוחד כי ישקדו על הכנת צוואה הינם חד הוריים והוריות ובכלל כל בעלי המשפחות לא קונבנציונליות.


במקרה שאין צוואה ואחד הצדדים הגבר או האישה שהתגרשו הולך לעולמו, ולהם ילדים קטינים, רכושו של הצד שאינו בחיים עובר לילדיו הקטינים.


אלא מכיוון שהילדים אינם בגירים, ולפי החוק הישראלי האפטרופוס הטבעי לו הם הוריו שמעתה נותר רק צד אחד בחיים, יוצא כי ההורה שבחיים מנהל את רכוש הילדים הקטינים.


לפיכך, המשמעות היא כי קיים סיכוי גבוה שהאדם שהכי פחות הייתם מעוניינים כי יתעשר מהסתלקותכם מהעולם, יצא המרוויח הגדול, כלומר – הגרוש או הגרושה שלכם ישלטו בכספים שלכם כאפטרופסים הטבעיים לילדכם הקטינים.


נמחיש את הדברים בדוגמא: דני ודנה היו זוג משמיים ולהם נולדה ילדה בשם דניאל.


לאחר מספר שנות נישואין החליטו דני ודנה להתגרש. בני הזוג ידעו מחלוקות קשות באשר לסוגיות רכוש, משמורת הילדה ודמי מזונותיה.


לאחר שלוש שנות התכתשות בין הצדדים, לרוע המזל, מצא דני את מותו בתאונה טראגית.


דני לא הכין צוואה ולפי הדין הוריש את מרבית רכושו, שכלל דירת מגורים יוקרתית וחנות, לביתו דניאל. אלא שדניאל היא קטינה בת שבע והאפטרופוס הטבעי עליה הוא דנה, גרושתו של דני, שבפועל משתמשת בכספיה של דניאל בעיקר לצרכיה.


אם חו"ח גם הבת, דניאל, הייתה מוצאת עצמה במוות טרגי יחד עם דני, הדבר היה מביא כי אימה של דניאל, דנה, תשלוט ותקבל בפועל את הרכוש של דני.


מקרה זה, בו ניתוב הכספים של אדם לאחר לכתו נוגדת את רצונו האמיתי, רלבנטי גם בהליכי טרום גירושין.


דוגמא טראגית זאת, בה רכושו של אדם מגיע בסופו של יום בניגוד הגמור לכתובת לה ייחל המנוח, מבוססת על מקרים שאירעו והסתבכו בין כותלי בתי המשפט לענייני משפחה, שם התקוטטו צדדים על רכושו של מנוח או מנוחה.


התסבוכת שכזאת הייתה מתייתרת לחלוטין, אם היו חכמים מספיק, אלו שהלכו לעולמם, ועם השינוי בסטטוס המשפחתי שאירע בחייהם, היו מכינים צוואה ומקבלים ייעוץ אצל עורך דין מומחה בתחום.




bottom of page